Opettaja

opettaja

Olen Eero-Veikko Häkkilä, klassisen laulutaiteen maisteri (Fryderyk Chopin –yliopisto, Varsova. Opintoja myös Hochschule für Musik und Theater Hamburg) sekä kouluttautunut laulupedagogi (Metropolia AMK). Tärkeimpiä opettajiani ovat olleet mm. Jagna Sokorska, maestro Kaludi Kaludov, Alexandra Chachinska ja Tom Krause.

esiintymisiäni

Olen esiintynyt erilaisissa lied konserteissa ja oopperaproduktioissa Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Roolejani ovat olleet muun muassa:
Basilio – Mozart: Le Nozze di Figaro (Philharmonia Kielce)
Deninski – York Höller: Der Meister und Margherite (Staatsoper Hamburg)
Antonio – Mozart: Le Nozze di Figaro (Hamburg Forum)
Eero – Puumala: Anna-Liisa (Helsingin Juhlaviikot)
Guglielmo – Mozart: Cosi fan tutte (Metropolia AMK)
Aeneas – Purcell: Dido&Aeneas (Bulevardin oopperaprojekti)
Hannes Aho – Kuusisto: Pula –ooppera (Nivalan ooppera)
Il Conte Almaviva – Mozart: Le Nozze di Figaro (Lahti AMK)
Poliisi – Panula: Joutilas Mies (Nivalan ooppera)
2.mies – Aho: Maailman valo (Kirkkonummen oopperayhdistys)
Ecclitico, ensemble – Haydn: Il Mondo della Luna (Kulttuuriarena Gloria)
Kuoro, pullotanssija – Bock: Viulunsoittaja katolla (Aleksanterin teatteri)
St.Peter – Penhorwood: Too Many Sopranos (Metropolia AMK)
Bariton, ensemble – Telemann: Christi Wunderwerke (Lichtsaal / Barockwerk Hamburg)

eero basilio

Ajatuksiani opettamisesta

Opetan klassista laulamista ja laulamisen perusteita. Rakennan instrumenttia vaihe vaiheelta, yksilön lähtötilanne huomioon ottaen. Laulutekniikassa melkein kaikki elementit ovat kytköksissä toisiinsa. Laulutuntien sisällöstä kuitenkin jotain mainitakseni, kiinnitän huomiota esimerkiksi äänen:

  • Soinnin ja perusraamien löytäminen: Pää- ja rintaäänen harjoittaminen sekä niiden yhdistäminen
  • Äänialan kasvattaminen
  • Hengitys ja tuki
  • Kirkkaus ja pyöreys
  • Focus
  • ”Vapaa ääni”, mikä tarkoittaa aktiivista ääntä. Kun oikeat lihakset ovat käytössä, väärät jännitteet poistuvat itsestään ja vain siten äänestä voi tulla ”vapaa”.
  • Kiinteästi ja vuolaasti soiva ääni
  • Balanssi eli oikeat suhteet eri elementtien välillä
  • Oikean äänifakin löytäminen, mikä ei välttämättä aina ole itsestäänselvä asia. Olen itse tehnyt äänialan vaihdoksen baritonista tenoriksi

Minulle opettaminen on inspiroivaa ja mielenkiintoista. Koska jokainen yksilö on ainutkertainen, tämä haastaa minut etsimään toimivat työkalut juuri sinun instrumenttisi kehittymiseen. Selitän äänenkäyttöön liittyvää tekniikkaa useilla eri tavoilla ja selkeissä paketeissa. Minulle opettaminen on luova tapahtuma ja pidän tärkeänä rentoa ja sallivaa ilmapiiriä. Pyrin antamaan sellaisia työkaluja, joiden avulla pystyt harjoittelemaan laulamista tuntien välisinä aikoina myös omatoimisesti.

Vertaan laulutunnin pitämistä oman äidinkielen opettamiseen ulkomaalaiselle. Vaikka osaat puhua suomea luontaisesti, et välttämättä osaa opettaa kaikkia sen kielioppisääntöjä possessiivisuffekseineen. Usein täysin uuden kielen oppinut kykenee selittämään kielen rakenteista enemmän kuin luonnostaan äidinkieltään puhuva. Ei siis riitä, että opettajan käsitys laulamisesta on perustunut luonnonlahjojen varaan; opettajan on kyettävä tiedostamaan instrumentin rakentamiseen liittyviä vaiheita, syy-seuraussuhteita ja paradokseja. Tiedostavaa laulajantietä kulkeva opettaja käsittää itsensä ikuisena oppijana, mikä näkyy mm. oman laulamisen jatkuvana kehittämisenä ja terveenä itsensä kyseenalaistamisena.